Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 20 mars 2020

Pestobiffar i tomatsås

Ett recept från boken Husmanskost från Allt om mat. Har dragit mig lite för att göra det, då det såg så tråkigt ut på bilden. Men så fel jag hade, det var verkligen jättegott! Min sambo var helt till sig, han blev ännu mer förtjust än jag.

8 portioner:

800 g nötfärs
2 tsk salt
2 krm nymald svartpeppar
2 ägg
2 msk smör
1 sats pesto

Pesto:
1 dl basilikablad
25 g pinjenötter
1-2 vitlöksklyftor
1/2 dl finriven parmesanost
1 krm salt
1/2 krm nymald svartpeppar
1/2 dl olivolja

Tomatsås:
8 tomater
1 msk olivolja
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
8 marinerade soltorkade tomater
3 dl hönsbuljong (Tärning + vatten)
1 tsk salt
1 tsk strösocker
2 krm nymald svartpeppar

Tillbehör:
Pasta
Basilikablad

Pesto:
Mixa basilika, pinjenötter, pressad vitlök, parmesanost, salt och peppar i en matberedare. Tillsätt oljan droppvis under gång.

Blanda färsen med salt, peppar, ägg och pesto.

Tomatsås:
Halvera och kärna ur tomaterna. Skala och finhacka lök och vitlök. Stek tomaterna i olja tills de får lite färg. Lägg i löken och låt den fräsa med. Mixa tomater, lök, vitlök och soltorkade tomater. Späd med buljong. Smaksätt med salt, socker och peppar.

Forma biffar och stek dem i smör i omgångar 4-5 minuter på varje sida. Häll på såsen och låt biffarna puttra 2-3 minuter. Strö färsk basilika över och servera tillsammans med nykokt spaghetti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar