Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 18 mars 2020

Örtiga färsbiffar med parmesansås och broccoli

Ett recept från Linas matkasse. Enkelt och gott! Perfekt vardagsmat! Vi sa det här om dagen, jag och min sambo, att vi är riktigt nöjda med den här kassen. Hittills har allt varit gott! Förut provade vi någon slags inspirationskasse, och då var det ofta skumma rätter. Nu har vi barnkassen, och det är inte alls så ”barnsliga” rätter som jag hade föreställt mig. Hade fördomar om att det i princip bara skulle vara korv, pannkakor, makaroner och köttfärssås typ!

4 portioner

360 g papardelle
1 st broccoli
500 g nötfärs
1 st vitlöksklyfta
1 msk tomatpuré
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad oregano
3/4 tsk salt
1 tsk olivolja

Tomatsallad:
1 st bananscharlottenlök
2 st tomater
2 tsk balsamvinäger
1 krm salt

Parmesansås:
3/4 dl vispgrädde
50 g riven parmesan
1 tsk olivolja
1/2 msk vetemjöl
3 dl mjölk
Salt och svartpeppar

Koka upp lättsaltat vatten till pastakoket. Lägg nötfärs i en bunke. Blanda med tomatpuré, torkad timjan, torkad oregano, pressad vitlök och salt. Forma till 8 biffar. Hetta upp olivolja i en rymlig stekpanna. Stek biffarna 4-5 minuter per sida, tills de är helt genomstekta (innertemperatur 72 grader). Lägg upp på ett fat, spara pannan. Koka pappardelle enligt anvisning på förpackningen. Låt all broccoli koka med pastan de sista 2-3 minuterna.
Skiva scharlottenlök tunt. Tärna tomater. Lägg allt i en skål och blanda med balsamvinäger och salt. Det går givetvis bra att servera tomaterna naturella.
Hetta upp lite olivolja i den använda stekpannan. Pudra över vetemjöl. Vispa ner mjölk, lite i taget och vispgrädde. Sjud 4-5 minuter. Ta pannan från värmen och rör ner riven parmesan. Smaka av med salt och lite nymald svartpeppar. Blanda nykokt pasta med parmesansås och broccoli. Det går givetvis bra att servera sås och pasta separat. Servera med örtiga färsbiffar och tomatsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar