Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 17 mars 2020

Enkel choucroute

Ett recept från boken Husmanskost från Allt om mat. Såg tråkigt ut på bilden så har dragit mig lite för att göra detta receptet. Men oj så fel jag hade, det var verkligen supergott! Och väldigt lätt att göra. I boken står det att det är ett recept från Frankrike, men det får mig snarare att tänka på Tyskland eller baltländerna. Hur som, gört!


4-6 portioner

1 burk surkål (ca 800 g)
1 stor gul lök
2 äpplen
1 1/2 tsk kummin
1 grönsaksbuljongtärning
2 dl torrt vitt vin
1 dl vatten
200 g kokt skinka
200 g kassler
400 g kryddiga korvar, typ bratwurst

Tillbehör:
Kokt potatis
Senap, gärna dijon
Saltgurka

Skölj surkålen i ett durkslag. Skala och hacka löken. Kärna ur, halvera och skiva äpplena tunt. Varva kål, lök, äpple och kummin i en stor traktörpanna eller gryta. Lägg i buljongtärning, vin och vatten. Sjud under lock ca 15 minuter. Rör då och då. Skiva skinka och kassler tunt. Dela korvarna. Blanda kött och korv med surkålen. Sjud ytterligare 10 minuter. Servera med tillbehören.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar