Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 18 mars 2020

Kinesisk kalkongryta

Ett recept från Linas matkasse. Så grymt gott!! Detta är det första som jag känner att jag måste göra igen. Har aldrig förut lagat något liknande. Smakerna satt perfekt, blev mycket bättre än när jag annars har försökt ge mig på att laga asiatiskt.

4 portioner

1/2 gurka
1 st röd paprika
3,5 dl jasminris

600 g kalkonfilé
250 g morötter
1 st vitlöksklyfta
2 msk majsstärkelse
2 msk neutral olja
3,5 dl vatten
2 msk kinesisk soja
1 msk balsamvinäger
1 msk socker
1/2 tsk malen ingefära
2 krm malen kryddpeppar
1 krm chili flakes
1 st tärning kycklingbuljong

Koka jasminris enligt anvisning på förpackningen. Skala och skär morötter i sneda skivor. Skär kalkonfilé i mindre bitar och vänd i majsstärkelse. Hetta upp neutral olja i en rymlig stekpanna eller wok. Stek kalkon och morot på hög värme 1-2 minuter, tills kalkonen fått en brynt färg. Sänk till medelvärme. Tillsätt pressad vitlök, vatten, kinesisk soja, balsamvinäger, socker, malen ingefära, malen kryddpeppar, chili flakes och smulad kycklingbuljong. Sjud 4-5 minuter tills kalkonen är helt genomstekt (innertemperatur 72 grader). Smaka av med lite kinesisk soja. Skär gurka i stavar och klyfta röd paprika. Ställ i glas. Servera kinesisk kalkongryta med nykokt jasminris, gurka och röd paprika.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar