Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 16 augusti 2020

Ugnsstekta ägg med grädde, spenat och parmesan

Fick en hög med receptböcker som jag valde att ge vidare, men innan jag gjorde det så fastnade jag för att testa detta receptet. Enkelt att göra och gott! Perfekt lunchmat. Jag gjorde dubbel sats i en stor form då vi var 4 personer som skulle äta. 


2 portioner

2 msk smör, plus extra till formarna
125 g babyspenat
1/2 tsk nyriven muskot
4 små ägg
1/2 dl grädde
2 msk nyriven parmesanost
Salt och peppar

Smöra 2 ugnssäkra portionsformar. Smält smöret i en stor stekpanna på svag värme och stek spenaten 1 minut. Rör om tills bladen börjar mjukna. Krydda med lite muskot och fördela spenaten i formarna. Knäck försiktigt 2 ägg i varje form. Häll över grädden och strö över riven parmesan, krydda med salt och peppar. Stek äggen 160 gradig varm ugn i 10 minuter eller tills vitorna har stelnat men gulorna fortfarande är lösa. Servera dem genast med ett gott bröd till. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar