Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 15 augusti 2020

Bruna bönor med köttbullar och stekt fläsk

 Ett recept från boken Mannerströms Husmanskonster av Leif Mannerström. Det är väldigt få saker jag avskyr, bruna bönor är en utav dom. Men jag har en sambo som älskar bruna bönor, så snäll som jag är så gjorde jag detta till honom en dag. Han tyckte inte att det passade med köttbullar till, och jag tyckte att det var lite skumt att man skulle göra det till. Men nu kan jag i alla fall kryssa för att jag har testat detta receptet...

Själv åt jag bara köttbullarna med skysås, potatis och lingonsylt. Jättegott! 


4 portioner

3 1/2 dl bönor

7 dl vatten till kokning

4 msk ljus sirap

1- 1 1/2 msk ättiksprit 12%

1 msk potatismjöl

Salt och peppar

Köttbullar:

400 g blandfärs

4 msk ströbröd

1 dl mjölk

1 stor gul lök

2 tsk farinsocker

1 ägg

1 msk ansjovisspad

1 msk kikkomansoja 

1 msk kalvfond

Salt och peppar

Smör till stekning

Till servering:

8 skivor rimmat stekfläsk

Ev. Kokt potatis

Blötlägg bönorna i rikligt med vatten över natten. Häll av dem i ett durkslag och spola i kallt vatten. Koka dem sedan i nytt vatten med salt i ca 1 timme tills de känns mjuka. Smaksätt bönorna med sirap och ättiksprit mot slutet av koktiden, desto mer ättika och sirap desto kraftigare smak. Rör ut potatismjölet i lite kallt vatten, häll ner det i bönorna och ge dem ett snabbt uppkok. Smaka av med salt och peppar.

Blanda ströbröd med mjölk och låt svälla under tiden. Skala och finhacka löken. Stek hälften av löken med smör, strö över farinsockret. Lägg färsen i en bunke och tillsätt samtliga ingredienser, smaksätt med salt och peppar. Provstek lite färs och kontrollera kryddningen. Forma färsen till runda bullar och stek i omgångar i smör. 

Stek fläsket frasigt på båda sidor. Servera fläsket med bönorna, köttbullar och eventuellt nykokt potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar