Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 28 augusti 2020

Smörstekt torsk med ägghack

 Ett recept från boken Allt i en gryta av Lisa Lemke. Verkligen supergod rätt! Min sambo sa att det var den godaste torsken han nånsin ätit. Det är inte illa pinkat! 

Även detta receptet gjorde jag när Norrtelje Tidning var hemma hos mig och gjorde ett matreportage. Precis som kycklingen som jag också gjorde, så var det ju himla tur att denna också blev en riktig lyckoträff. Dessvärre så hade jag så fullt upp med att fixa med maten, så glömde att ta någon bra bild, så ni får nöja er med denna bilden som jag fick av Norrtelje tidning.



4 portioner

4 hårdkokta ägg

1 dl små kapris

4 hela inlagda rödbetor

1 dl hackad dill

400 g räkor (med skal)

500 g färsk torskfilé, byxad

Salt och svartpeppar 

Ca 50 g smör till stekning 

Till servering:

Kokt potatis

Gott bröd

Hacka ägg, kapris och rödbetor fint. Skala räkorna. Ställ alltsammans åt sidan. Skala och koka potatisen. Torka av torsken med hushållspapper och krydda med salt och peppar. Hetta upp en stekpanna med smör och vänta tills smöret har smält och tystnat. Lägg i torsken och stek på hög värme, ös under tiden med smöret. Stek i 2-3 minuter, sänk därefter värmen och vänd på fisken. Stek ytterligare 3 minuter och fortsätt ösa torsken under tiden. Toppa fisken med det hackade, räkorna och dillen och servera genast tillsammans med ett gott bröd och kokt potatis. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar