Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 20 augusti 2020

Abborrpanna

 Ett recept från boken Husmanskonst av Leif Mannerström. Hade middagsgäster igår och då passade jag på att tillaga abborrarna som min sambo fiskat under semestern. Så himla gott recept! Helt klart den godaste varianten på abborre jag har ätit hittills! Rekommenderas verkligen!


4 portioner

8-12 benfria abborrfiléer

Ströbröd och mjöl till panering

1 gul lök

1 knippe dill

1 knippe gräslök

1 liten burk ansjovis

Smör och olja till stekning

3 dl grädde

Salt och peppar

Garnityr:

Ansjovisfiléer 

1 tomat

Till servering:

Dillkokt potatis


Salta och peppra abborrfiléerna. Blanda ströbröd och mjöl och panera filéerna i detta. Skala och skär lök, dill och gräslök fint. Mosa ansjovisen lätt ( spara några ansjovisar till garnering). Halvera och kärna ur tomaten till garnityret, skär köttet i fina strimlor till garnering. Stek fisken gyllenbrun i smör och olja 2-3 min. på varje sida. Ta upp och håll varmt. Lägg i en klick smör till och fräs löken i samma panna, tillsätt grädden, ansjovisen (alternativt spadet) och det mesta av dillen och gräslöken. Smaka av gräddskyn med salt och peppar. Lägg tillbaka filéerna och låt allt puttra några min. Garnera med några ansjovisfiléer och tomatstrimlor. Servera genast direkt ur pannan med dillkokt potatis. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar