Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 17 mars 2021

Tacogratäng med tortillachips och färskost



Ett recept från Linas matkasse, gott och väldigt lätt att göra!



4 portioner

Tacogratäng:

500 g blandfärs

1 påse tacokrydda

80 g tortillachips

1/2 frp färskost

Olivolja

4 msk tomatpuré

2 vitlöksklyftor

3 dl vatten

2 tsk flytande honung

1 tärning kycklingbuljong

Salt

Svartpeppar

Grönsaker:

2 st tomater

300 g morötter

Tillbehör:

300 g basmatiris

1 dl gräddfil


Värm ugnen till 225°C (varmluft) eller 250°C (vanlig).



Koka basmatiris enligt anvisning på förpackningen.



Tacogratäng: Hetta upp lite olivolja i en stekpanna och fräs blandfärs ca 3 min, tills färsen fått fin färg. Tillsätt tacokrydda, tomatpuré och pressad vitlök.
Tillsätt vatten, honung och smulad kycklingbuljong. Sjud på svag värme ca 3 min. Smaka av med lite salt och nymald svartpeppar.
Lägg över färsen i en smord ugnsform. Krossa tortillachips (ca 1/2 påsen) över färsen och klicka på färskost. Gratinera högt upp i ugnen ca 5 min, tills osten smält.
Skär tomater i mindre bitar. Grovriv morötter. Lägg upp i skålar.
Servera krispig tacogratäng med nykokt ris, grönsaker och en klick gräddfil. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar