Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 29 mars 2021

Kyckling- och pastagratäng med champinjoner



Ett recept jag hittade på Viktväktarnas hemsida. Har bara provat ett enda recept från dem förut. Fettsnål mat brukar ju inte vara min grej, men tänkte ge det en chans. Detta receptet var faktiskt ganska så gott, men jag gjorde bort mig lite och råkade äta upp spenaten i en annan rätt. Orkade inte åka och handla ny så det fick bli utan. Låter spenaten stå med i receptet så får du göra som du vill!



Ca 4-5 portioner 

200 g okokt pasta, t ex penne
1 rödlök
1 vitlöksklyfta
600 g kycklingfilé 
250 g champinjoner
1 tsk rapsolja
400 g spenat
2 msk tomatpuré 
1 tsk röd currypasta 
1 hönsbuljongtärning 
2 1/2 dl vatten
1 1/4 dl mjölk
1 msk japansk soja
1 dl riven parmesanost
1 msk ströbröd

Sätt ugnen på 180°. Koka pasta knappt klar.
Skala och finhacka lök och vitlök. Dela kyckling i små bitar. Skiva svamp.
Hetta upp olja i en panna och stek kyckling tills den är genomstekt. Tillsätt lök, vitlök och svamp och fräs med några min. Blanda ner spenat och låt den sjunka ihop.
Blanda ner tomatpuré, currypasta, buljongtärning, vatten, mjölk och soja och låt puttra några min. Blanda med pastan och häll över i en ugnsfast form.
Strö över ost och ströbröd och tillaga i ugn ca 20 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar