Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 17 mars 2021

Fish and chips med remouladsås



Ett recept från Linas matkasse. Fisken och potatisen var väldigt god! Men remouladsåsen tyckte jag var rätt så trist, mycket godare om man hackar picklade grönsaker och har i såsen.



4 portioner

Potatischips:

900 g potatis

1 msk olivolja

3/4 tsk salt

1 bakplåtspapper

Remouladsås:

1/2 gurka

1 äpple

2 dl gräddfil

2 krm curry

1 tsk senap

1/2 tsk vitvinsvinäger

1 tsk flytande honung

1 krm salt

Panerad torskfilé:

600 g torskfilé

1 1/2 dl vetemjöl

1 ägg

1 1/2 dl ströbröd

3/4 tsk salt

1 msk smör

2 tsk salt

2 tsk olivolja

Grönsaker:

300 g morötter


Värm ugnen till 225°C (varmluft) eller 250°C (vanlig).
Potatischips: Skär potatis i tunna skivor. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Blanda med olivolja och salt. Tillaga högt upp i ugnen ca 25 min, tills potatisen är krispig.
Remouladsås: Tärna gurka och äpple smått och lägg i en skål. Blanda med gräddfil, curry, senap, vitvinsvinäger, honung och salt.
Panerad torskfilé: Ta fram tre djupa tallrikar. Lägg vetemjöl i den ena, vispa upp ägg i den andra och lägg ströbröd i den tredje.
Skär torskfilé i mindre bitar. Krydda med salt. Vänd fisken i mjöl, sedan ägg och sist i ströbröd. Hetta upp smör och olivolja i en stekpanna. Stek fisken ca 4 min per sida, tills den är klar.
Skala och skär morötter i stavar. Servera nystekt fisk med potatischips, remouladsås och morotsstavar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar