Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 19 mars 2021

Balsamicokokt kål med korv

Ett recept från boken Allt i en gryta av Lisa Lemke. Såg supergott ut på bilden, men tyckte tyvärr att det inte riktigt var som jag hade förväntat mig. Fortsätter nog äta mina korvar med bostongurka istället!



4 portioner 

2 gula lökar

400 g vitkål

50 g smör

3 dl rödvin

2 dl balsamvinäger 

5 msk strösocker

3 lagerblad

Salt och svartpeppar 

Till servering:

Kokt korv

Korvbröd

Dijonsenap eller annan god senap

Skala löken och strimla den och vitkålen fint. Hetta upp en gryta eller en kastrull med smöret och fräs löken mjuk. Tillsätt kål, vin, vinäger, socker samt lagerblad. Krydda med salt och peppar och låt sjuda under lock i cirka 25 minuter eller tills kålen är helt mjuk. Rör om då och då under tiden. Servera kålen varm till goda kokta korvar med korvbröd och dijonsenap. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar