Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 29 mars 2021

Fiskgratäng med morotssallad



Ett recept från Linas matkasse. Lätt att göra och gott, men helt ärligt kändes osten onödig.



4 portioner

900 g potatis

1 äpple

300 g morötter

2 tsk olivolja

1 tsk vitvinsvinäger

Salt

Svartpeppar

Gratängsås:

1/2 gul lök

1 1/2 dl grädde

1/2 frp bladpersilja

1 msk smör

1 msk vetemjöl

1 dl vatten

2 dl mjölk

1/2 tärning kycklingbuljong

Salt

Svartpeppar

Fiskgratäng:

600 g sejfilé

50 g riven mozzarella

3/4 tsk salt

Svartpeppar


Värm ugnen till 200°C (varmluft) eller 225°C (vanlig).
Koka potatis i lättsaltat vatten.
Gratängsås: Finhacka gul lök. Hetta upp smör i en liten kastrull. Fräs löken någon minut, tills den är mjuk.
Vispa ner vetemjöl och fortsätt vispa i vispgrädde, vatten, mjölk och smulad kycklingbuljong. Smaka av med lite salt och nymald svartpeppar. Koka upp och sjud såsen på svag värme ca 5 min. Finhacka bladpersilja och rör ner i såsen. Spara lite persilja till servering.
Fiskgratäng: Lägg sejfilé i en smord ugnsform. Krydda med salt och lite nymald svartpeppar. Häll gratängsåsen över fisken och toppa med riven mozzarella. Tillaga mitt i ugnen ca 12 min, tills fisken är klar.
Klyfta äpple. Skala och hyvla långa remsor av morötter med potatisskalare. Blanda allt i en skål med olivolja, vitvinsvinäger, lite salt och nymald svartpeppar.
Strö persilja över fiskgratängen och servera med nykokt potatis och morotssallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar