Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 21 mars 2021

Stångkorv special

Ett recept från boken Husmanskonst av Leif Mannerström. Har länge hållit utkik efter stångkorv för att kunna testa detta receptet, och så plötsligt fanns den bara där på hyllan bland korvarna! Tydligen kommer den bara in till min ICA då och då. Hur som helst så upptäckte jag direkt att den smakade i princip likadant som isterband... så här har jag letat i mer eller mindre i onödan. Gott var det såklart, men ska jag göra det igen så tänker jag byta ut stångkorven mot vanliga isterband istället.



4 portioner

800 g stångkorv 

800 g kokt fast potatis

1 stor gul lök

Smör till stekning

Ev. Salt och peppar

Till servering:

Stekta ägg

Inlagda rödbetor

Skala potatisen och tärna den i drygt centimeterstora bitar. Skala och grovhacka löken. Dra skinnet av korven och skär den i 2-3 cm stora bitar. Stek potatisen och löken gyllenbrun i smör i en stekpanna, tillsätt korvbitarna och sänk värmen. Vänd runt och blanda till ett slags pytt och stek tills korven är genomvarm. Smaka ev. av med salt och peppar. Stek under tiden äggen i en annan panna. Servera stångkorven med stekta ägg och inlagda rödbetor. 

2 kommentarer: