Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 6 mars 2021

Elefantöra med äggula, kapris och pepparrot

Ett recept från boken Mannerströms husmanskonster av Leif Mannerström. Alltså wow! Så himla gott! Smakerna passade perfekt ihop! Här har jag dragit mig för att testa detta receptet då det ag så tråkigt ut, men jisses så fel jag hade. Fantastiskt gott! 



4 portioner

4 bitar oxfilé à 200 g

1 finhackad rödlök

4 msk kapris

1 liten finriven pepparrot

4 äggulor

Salt och peppar

Smör till stekning

Olja till fritering

Till servering:

Några salladsblad

1 morot

Dijonsenap

Lägg skivorna av köttet med plastfilm mellan. Banka ut oxfilén tunt till ett elefantöra med en köttbank eller en kastrull. Låt köttet vila i rumstemperatur.

Skala och finhacka rödlöken. Skölj och strimla morot och sallad till serveringen. Hetta upp lite olja i en panna och fritera kaprisen. Fiska upp dem med en hålslev och låt rinna av på hushållspapper. Stek lövbiffarna en i taget i smör i en het panna, salta och peppra. Lägg upp på varma tallrikar och toppa med finhackad lök, riven pepparrot, kapris och en rå äggula per portion. Servera med sallad, morot och dijonsenap. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar