Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 21 mars 2021

Rysk pyttipanna

Ett recept från boken Allt i en gryta av Lisa Lemke. Visade receptet för min ryska kompis, hon hade aldrig hört talas om det förut. Men gott var det! Tyckte till och med barnen, det hade jag inte trott! Receptet fick mig att tänka på min gamla vän och klasskompis som kunde sitta och äta kapris direkt ur burken när vi växte upp. Hon lär ju gilla detta!



4 portioner

2 dl parboiled ris

Kraftig köttbuljong

2 gula lökar

Matolja

500 g blandfärs

2 msk dijonsenap eller slät stark senap

3 dl finhackade inlagda rödbetor

1 1/2 dl finhackad ättiksgurka

3-4 msk små kapris eller hackade stora kapris

4 msk rödbetsspad 

Salt och vitpeppar

Till servering:

4 äggulor

Stora eller små kapris

Koka riset i köttbuljong enligt mängd- och tidsanvändningar på paketet.

Skala och hacka löken fint och fräs den mjuk i en stor gryta eller kastrull med olja. Tillsätt färsen och bryn den. Rör ner senap, rödbetor, ättiksgurka, kapris och rödbetsspad samt det kokta riset. Blanda noga och låt fräsa en kort stund. Smaka av med salt och peppar och servera tillsammans med rå äggula och kapris. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar