Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 11 juni 2016

Nyponsoppa med mandelbiskvier

Ett recept ur boken Morberg lagar husmanskost av Per Morberg. Helt klart min nya favoritbok, bara en massa goda recept i! Kom på att jag hade lite torkade nypon hemma, så gjorde denna goda nyponsoppan till efterrätt igår. Faktiskt första gången jag testat göra egna mandelbiskvier! Och det var faktiskt väldigt lätt! Och goda blev de såklart också! 


Ca 4 port.

1 liter färska nypon
(Eller 1,5-2 dl torkade nyponskal)
1 liter vatten
Ca 1 dl råsocker
1,5 msk potatismjöl

Mandelbiskvier:
1 äggvita
100 g rumsvarm mandelmassa
1/2 dl riven kokos

Vispad grädde 

Värm ugnen till 100 grader. Skölj nyponen. Dela dem och torka dem på en plåt i ugnen tills de blir hårda. Pilla ut alla kärnor ur skalen. Mixa nyponen i matberedare eller mixer till mjöl. Lägg mjölet i en kastrull och häll på vatten och socker. Koka upp och låt sjuda några minuter. Ta av kastrullen från värmen. Rör ut potatismjölet i lite kallt vatten och rör ner det i en tunn stråle i soppan. Ställ tillbaka kastrullen på värmen och koka upp soppan under omrörning. Låt kallna. Servera soppan med mandelbiskvier och lätt vispad grädde.

Mandelbiskvier:
Värm ugnen till 150 grader. Vispa äggvitan till ett fast skum. Smula ner mandelmassan och kokosen och rör ihop till en smidig smet. Spritsa ut centimeterstora rundlar på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 15 minuter eller tills mandelbiskvierna är gyllengula.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar