Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 24 januari 2022

Sötsur kycklinggryta

Ett recept från en Allt om mat tidning. Första gången jag gör sötsur kycklinggryta, i alla fall vad jag kan minnas. Smaken blev riktigt bra, verkligen som kinamat. Min sambo tyckte till och med att det var en av de bästa kycklinggrytorna jag gjort. Kycklingen blev sådär perfekt mör. Jag hoppade över chilin så det inte skulle bli för starkt för barnen.



Ca 6 portioner

1 hel kyckling

1 gul lök

1 vitlöksklyfta 

Ca 2 cm färsk ingefära

1 msk rapsolja 

8 dl vatten

2 1/2 tsk salt

4 msk strösocker 

4 msk rödvinsvinäger 

Ca 1 1/2 msk maizena majsstärkelse 

(1-2 finhackade pepparfrukter)

2 paprikor, ansade och skurna i bitar

125 g grovt strimlad salladslök (6 st)

Tillbehör:

Kokt ris

Stycka kycklingen i fyra delar. Drag bort skinn och skär bort ev fett. Hacka lök, vitlök och ingefära. Hetta upp olja i en gryta och bryn kycklingdelarna någon minut på varje sida så de får lite färg. Lägg i hacket, häll på vatten och salt. Låt koka under lock ca 40 minuter. Tag upp kycklingdelarna och skär loss allt kött. Sila buljongen till en ny kastrull eller gryta. Koka upp buljongen och smaka av den med socker och vinäger. Rör ut majsstärkelse i lite kallt vatten och blanda i grytan. Rör ner paprika och salladslök och låt koka några minuter tills de är lagom konsistens med härligt krispigt tuggmotstånd kvar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar