Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 6 januari 2022

Kycklingnuggets med ajvardipp



Ett recept från en Allt om mat tidning. Var superlätt att göra och väldigt gott! Har inte ätit panerad kyckling på evigheter. Dippen kommer jag lätt göra igen till annat! Kan tänka mig att den passar perfekt till grillat.



Ca 490 kcal
4 portioner 

700 g potatis - fast

2 tsk flingsalt

500 g kycklingfilé

2 ägg - uppvispade

2 dl ströbröd

2 msk rapsolja

Dipp:
2 dl matyoghurt - (10 %)

1 dl ajvar relish

0,5 tsk salt


Sätt ugnen på 250°. Skrubba potatisen och skär i bitar. Lägg den i en långpanna klädd med bakplåtspapper. Strö på 1 tsk flingsalt. Stek mitt i ugnen ca 25 min.

Rör ihop dippen. Skär kycklingen i 1 cm breda skivor. Vispa upp äggen på en tallrik och lägg ströbrödet blandat med 1 tsk smulat flingsalt på en annan.

Vänd kycklingen först i ägg och sedan i ströbröd. Stek den i omgångar på medelvärme ca 2 min på varje sida i oljan i en stekpanna tills kycklingen har fått fin färg och är genomstekt.

Servera kycklingen med potatis och dipp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar