Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 3 januari 2022

Grekisk ostpaj

Ett recept från en gammal Allt om mat tidning från 1992. Såg riktigt god ut på bilden och det kan jag lova att den va också. Testade att ringla lite honung över och det passade perfekt till. Rekommenderar verkligen denna!



Ca 5 portioner

1 paket filodeg, 18-20 blad

50 g smör

4 msk vetemjöl

5 dl mjölk

2 stora ägg

400 g fetaost

1 1/2 krm peppar

Ev salt

2 msk vatten och 1 msk smält smör till pensling

Tillbehör:

Kalamata Oliver

Tomater

Honung

Tina filodegen. Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret i en kastrull, tillsätt vetemjölet och rör om ordentligt. Späd med mjölken under vispning. Låt såsen sjuda ett par minuter. Dra kastrullen från plattan. Vispa i äggen. Smula ner osten och rör om. Smaka av med peppar och salt om det behövs. Smörj en långpanna eller annan stor form ( jag la ett bakplåtspapper på en plåt istället). Lägg på ett lager degblad, ca 4 stycken. Bred ett lager av ostblandningen över. Täck med ett lager degblad igen. Fortsätt varva så att det blir minst fyra lager ostblandning och sluta med ett lager degblad. Smält 1 msk smör och blanda ner 2 msk vatten. Pensla ostpajen. Grädda mitt i ugnen ca 30 min. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar