Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 19 januari 2021

Rödbets- och morotsbiffar

Ett recept från boken Maten är min medicin av Janesh Vaidya. Fick boken i julklapp av min gudmor! Jag är dålig på att laga vegetarisk mat, eller snarare jag gör det för sällan, så detta blev en bra sporre till att testa laga fler vegetariska rätter. Dessa biffar blev i alla fall väldigt goda! 



Ca 15 st

400 g rödbetor

2 morötter

1 scharlottenlök

2 ägg

1/2 msk potatismjöl

1 tsk örtsalt

1-2 msk hackad färsk oregano

2 krm svartpeppar 

1/2 tsk garam masala 

1 msk smör

Till servering: 

1 klick smör

Sallad

Sätt ugnen på 150 grader. Skala rödbetor, morötter och scharlottenlök och riv dem fint på ett rivjärn. Lägg allt i en skål. Knäck ner äggen och blanda väl. Tillsätt potatismjöl och kryddor och rör till en smet. Värm en stekpanna på medelstark värme och lägg i smör. Fyll en sked med smet och klicka ut i pannan. Platta ut biffarna till önskad storlek. Stek biffarna i cirka 3 minuter på varje sida tills de är genomstekta. Tillsätt mer smör i pannan om det behövs. Lägg de stekta biffarna på en plåt och låt dem stå i ugnen för efterstekning i några minuter. Servera med en klick smör och en sallad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar