Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 20 januari 2021

Honungskyckling med citronsås och ugnsrostad potatis


Ett recept från Linas matkasse. Gott!



Honungskyckling:
1 msk olivolja
2 msk flytande honung
1 msk tomatpuré
1/2 msk kinesisk soja
2 st vitlöksklyftor
1 tsk malen ingefära
1/2 tsk salt
svartpeppar
1 frp kycklingben
1/2 frp kruspersilja

Rostad potatis:
900 g potatis
olivolja
1/2 tsk salt
1 st bakplåtspapper

Citronsås:
1 st citron
2 dl matyoghurt
2 krm salt
svartpeppar

Grönsaker:

300 g morötter
1/2 st gurka
1 st röd paprika


Värm ugnen till 225°C (varmluft) eller 250°C (vanlig).

Honungskyckling: Häll olivolja i en liten skål och blanda ner flytande honung, tomatpuré, kinesisk soja, pressad vitlök, malen ingefära, salt och lite nymald svartpeppar.

Lägg kycklingben i en ugnsform och blanda med honungsblandningen. Tillaga i nedre delen av ugnen 25-30 min, tills den är helt genomstekt (innertemp 83°C). Flytta kycklingen till övre delen av ugnen de sista 5 min.

Rostad potatis: Halvera potatis. Lägg på en ugnsplåt med bakplåtspapper och blanda med lite olivolja och salt. Tillaga i mitten av ugnen 20-25 min.

Citronsås: Tvätta citron i ljummet vatten och finriv skalet. Klyfta den använda citronen. Lägg matyoghurt i en liten skål. Blanda ner citronskal, salt och lite nymald svartpeppar.

Grönsaker: Skär morot i stavar. Skiva gurka och röd paprika. Lägg upp på ett fat.

Grovhacka kruspersilja och strö över kycklingen. Servera hhonungskyckling med rostad potatis, citronsås, grönsaker och citronklyfta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar