Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 20 januari 2021

Fläskmedaljonger med svampsås och basmatiris



Ett recept från Linas matkasse! Gott!



Svampsås:
1 frp champinjoner
olivolja
1 msk vetemjöl
3 dl mjölk
1 dl vispgrädde
2 tsk kinesisk soja
1 tärning kycklingbuljong
salt
svartpeppar

Fläskmedaljonger:

600 g fläskytterfilé
1/2 tsk salt
svartpeppar
olivolja

Till servering:

3 1/2 dl basmatiris
1/2 frp kruspersilja
1 Ask cocktailtomater

Koka basmatiris enligt anvisning på förpackningen.

Svampsås: Skiva champinjoner. Hetta upp lite olivolja och stek svampen 2-3 min. Pudra över vetemjöl. Rör ner mjölk, vispgrädde, kinesisk soja och smulad kycklingbuljong. Koka upp och sjud 4-5 min. Smaka av med lite salt och nymald svartpeppar.

Fläskmedaljonger: Skiva fläskytterfilé i ca 2 cm tjocka skivor. Krydda med salt och lite nymald svartpeppar. Hetta upp lite olivolja i en stekpanna och stek köttet 3-4 min per sida, till det är helt genomstekt (innertemp 72°C).

Grovhacka kruspersilja. Servera nystekta fläskmedaljonger med svampsås, cocktailtomater och basmatiris. Toppa med persilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar