Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 20 januari 2021

Polpette al pomodoro - italienska köttbullar i tomatsås


Ett recept från Linas matkasse! Gott!




Tomatsås:
1 bananschalottenlök
vitlöksklyfta
2 msk olivolja
2 tsk rödvinsvinäger
1 msk tomatpuré
1 frp krossade tomater
1 dl vatten
1 tärning kycklingbuljong
1/2 tsk socker
1 msk torkad oregano
salt
svartpeppar

Polpette:
500 g nötfärs
1 tsk salt
svartpeppar
1/2 dl mjölk

Till servering:
1 frp farfalle
1 st broccoli
1/2 st gurka

Koka upp lättsaltat vatten till pastakoket.

Tomatsås: Finhacka bananschalottenlök och vitlök. Hetta upp olivolja i en kastrull och fräs lök och vitlök 1-2 min. Tillsätt rödvinsvinäger, tomatpuré, krossade tomater, vatten, smulad kycklingbuljong, socker och torkad oregano. Koka 4-5 min.

Polpette: Lägg nötfärs i en bunke och blanda ner salt, lite nymald svartpeppar och mjölk. Forma till ca 16 köttbullar. Lägg ner i tomatsåsen och sjud 8-10 min, tills de är helt genomstekta (innertemp 72°C). Smaka av med lite salt och nymald svartpeppar.

Koka farfalle enligt anvisning på förpackningen. Dela broccoli i buketter och skiva stammen tunt. Låt broccolin koka med pastan de sista minuterna.

Skär gurka i stavar. Servera polpette al pomodoro med farfalle, broccoli och gurkstavar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar