Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 19 januari 2021

Bruna bönor med fläsk och kokt potatis

Ett recept från boken Husmanskost av Kristina Eriksson och Åsa Dahlgren. Egentligen skulle det även vara broccolisallad till, men min sambo ville inte ha det. Själv så kan jag fortfarande inte äta bruna bönor... men min sambo blev väldigt glad över att få äta detta. Vi andra passade på att äta upp rester!



4 portioner

4 dl torkade bruna bönor

Ca 1 liter vatten

1 1/2 tsk salt

3 msk ljus sirap

1 msk ättika

Servering:

400 g skivat sidfläsk

Kokt potatis

Lägg bönorna i blöt i 10-12 timmar. Skölj och lägg dem tillsammans med vatten och salt i en gryta. Koka bönorna tills de är mjuka, det tar cirka 75 minuter. Häll av det mesta av vattnet. Tillsätt sirap och ättika. Låt bönorna koka ihop i några minuter, rör inte för mycket för då går de sönder. Smaka av med salt, det behövs ganska mycket. Servera bruna bönor med stekt fläsk och kokt potatis. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar