Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 13 april 2021

Spaghetti pomodoro med stekt kycklingfilé och parmesan



Ett recept från Linas matkasse. Lätt att göra och gott! Lite komiskt att jag bara någon dag innan jag gjorde detta satt och kollade på italienska recept och tänkte att jag borde testa göra pasta pomodoro någon gång! 



4 portioner

360 g spaghetti

1/2 gurka

35 g gurka

Tomatsås:

1/2 gul lök

2 st tomater

1 frp krossade tomater

1/2 msk torkad oregano

1 tsk torkad basilika

2 vitlöksklyftor

3 msk olivolja

1 msk tomatpuré

2 tsk socker

3/4 tsk salt

Svartpeppar

Kyckling:

600 g minutfilé

1/2 tsk salt

Svartpeppar

Olivolja


Koka spaghetti enligt anvisning på förpackningen.
Tomatsås: Finhacka gul lök och vitlök. Dela tomater i grova bitar.
Hetta upp olivolja i en kastrull. Fräs all lök, tomatpuré och tomater ca 1 min. Tillsätt krossade tomater, torkad oregano, torkad basilika, socker, salt och lite nymald svartpeppar. Låt puttra på svag värme ca 8 min, eller tills servering.
Kyckling: Krydda kyckling minutfilé med salt och lite nymald svartpeppar. Hetta upp rikligt med olivolja i en stekpanna och stek kycklingen på medelvärme ca 3 min per sida, tills kycklingen är helt genomstekt (innertemp 72°C).
Dela gurka i mindre bitar. Blanda tomatsåsen med den nykokta pastan och toppa med riven parmesan. Servera direkt med nystekt kyckling och gurka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar