Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 18 april 2021

Mexikanska enchiladas

Ett recept från Linas matkasse. Min sambo var inte så imponerad, men både jag och barnen tyckte att det var väldigt gott! 



4 portioner

Enchiladas:
1 gul lök
500 g nötfärs 
1 frp krossade tomater 
1 påse tacokrydda 
1 frp tortillabröd 
Olivolja
2 vitlöksklyftor 
2 msk tomatpuré 

Till servering:
3 st tomater 
1 dl gräddfil

Värm ugnen till 225°C (varmluft) eller 250°C (vanlig).
Enchiladas: Finhacka gul lök. Hetta upp lite olivolja i en stekpanna. Fräs lök, nötfärs och pressad vitlök ca 3 min, tills färsen fått fin färg.
Tillsätt krossade tomater, tacokrydda och tomatpuré. Koka upp och puttra ca 5 min på svag värme.
Fördela köttfärsröran på tortillabröden. Rulla ihop och lägg med skarven nedåt i en smord ugnsform. Ringla över lite olivolja och gratinera mitt i ugnen ca 5 min.
Tärna tomater. Servera enchiladas med tomater och en klick gräddfil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar