Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 26 april 2021

New York burger med blandfärs och klassisk dressing


Ett recept från Linas matkasse. Alltid gott med hamburgare! Vi picklade även lite rödlök som vi la på våra.


4 portioner

Ugnsrostade rotsaker:
900 g potatis
250 g morötter 
Salt
Bakplåtspapper

Tillbehör:
2 st tomater
1 rödlök
4 st hamburgerbröd 

N-Y dressing:
1 dl matyoghurt 
1 1/2 msk ketchup 
1 msk senap
Salt
Svartpeppar 

Burgare:
500 g blandfärs 
3/4 tsk salt
Svartpeppar 
Olivolja 


Värm ugnen till 225°C (varmluft) eller 250°C (vanlig).



Klyfta potatis och morötter. Lägg på en ugnsplåt med bakplåtspapper, krydda med lite salt. Rosta mitt i ugnen ca 25 min, tills potatisen är klar.



Tillbehör: Skiva tomat och rödlök. Lägg upp på ett fat.



N-Y dressing: Blanda ketchup, senap och matyoghurt i en skål. Smaka av med lite salt och nymald svartpeppar.



Burgare: Blanda hastigt ihop blandfärs, salt och lite nymald svartpeppar. Forma till 4 burgare.



Hetta upp lite olivolja i en stekpanna och stek burgarna på medelvärme ca 5 min per sida, tills de är helt genomstekta (innertemp 72°C). Platta till dem på mitten medan du steker.



Fyll hamburgerbröd (se tips) med nystekta burgare, tomatskivor, rödlök och dressing. Servera med ugnsrostade rotsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar