Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 2 april 2021

Hawaiipizza med kycklingbacon och ananas

Ett recept från Linas matkasse. Lätt att göra och väldigt gott! 


4 portioner 

Baconfräs:
2 frp kycklingbacon
1/2 tsk curry
Olivolja
1 vitlöksklyfta 
Salt 
Svartpeppar 

Hawaiipizza:
1 pizzadeg
2 tomater
1 burk ananasringar 
2 tsk torkad oregano
50 g riven mozzarella
3 msk tomatpuré 

Vitkålssallad: 
400 g vitkål
1 1/2 msk olivolja
1 1/2 msk vitvinsvinäger 
1 msk vatten
1 tsk socker
1/2 tsk salt
Svartpeppar 

Värm ugnen till 225°C (varmluft) eller 250°C (vanlig). Sätt in en plåt i ugnen.
Baconfräs: Strimla kycklingbacon tunt. Hetta upp lite olivolja i en stekpanna och stek bacon hastigt. Tillsätt pressad vitlök, curry, lite salt och nymald svartpeppar. Fräs ca 1 min.
Hawaiipizza: Rulla ut pizzadegen på medföljande bakplåtspapper. Bred tomatpuré över degen. Skiva tomater tunt och fördela på pizzan.
Häll av ananas. Fördela baconfräs och ananas på pizzan. Strö över torkad oregano och riven mozzarella. Lägg över på den varma plåten och tillaga mitt i ugnen ca 12 min, tills pizzan är genomgräddad och fått fin färg.
Vitkålssallad: Blanda olivolja, vitvinsvinäger, vatten, socker, salt och lite nymald svartpeppar i en skål, eller se tips! Strimla vitkålen tunt och blanda med dressingen. Knåda vitkålen mjuk.
Servera nygräddad Hawaiipizza med vitkålssallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar