Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 14 april 2021

Grillade rotfrukter med saganaki och basilikadipp



Ett recept jag hittade på Tasteline. Har aldrig smakat saganakiost förut, den var verkligen god! Tänk att jag har missat den i alla år! Kul att testa någon ny sorts sallad, jag brukar annat lätt göra lite samma samma av ren vana. Alltså typ caesarsallad och grekisk... så att ha i rotfrukter har jag aldrig ens haft en tanke på förut. Rekommenderar verkligen denna salladen! 



Basilikadipp
0,5 kruka basilika
0,5 tsk flingsalt
0,5 st Citron, skalet från
0,5 dl olivolja
1 tsk honung
1 msk vit balsamvinäger 
1 krm svartpeppar
0,5 st vitlöksklyfta, liten och skalad

Grillade rotfrukter
300 gram palsternacka
2 tsk flingsalt
4 msk olivolja
1 msk honung
2 krm svartpeppar 
2 msk ingefära
400 gram morötter
3 st vitlöksklyftor 

Saganaki
1 msk olivolja
2 förpackningar saganaki

Sallad
1 st paprika
0,5 ask sallad, blandad
5 skivor bröd

1. Grillade rotfrukter: Sätt ugnen på 200 grader.
2. Skala och skär palsternacka och morot i mindre bitar. Skala och riv ingefära och vitlök. Massera in alla rotfrukter ordentligt med olja, honung, salt, peppar, ingefära och vitlök. Rosta i ugn ca 30-35 min.
3. Basilikadipp: Skölj basilikan. Lägg alla ingredienser i en mixerkanna och mixa ihop till en slät sås med hjälp av en stavmixer.
4. Sallad: Skölj salladen och paprikan och dela dem i mindre bitar.
5. Skär bort kanterna på brödet och skär dem sedan i kuber. Hetta upp olivolja i en stekpanna och stek brödkrutongerna gyllene. Häll sedan över dem på lite hushållspapper.
6. Saganaki: Skär osten i skivor. Hetta upp ny olja i stekpannan och stek ostskivorna på båda sidor tills de fått en fin gyllenbrun färg.
7. Ta ut rotfrukterna och blanda upp med sallad och paprika. Lägg upp på ett fat och toppa med stekt saganaki och krutonger. Servera med basilikadipp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar