Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 27 april 2021

Fläskfilémedaljonger med råstekt potatis och grönsaksplock

Detta receptet hittade jag på tasteline för ett tag sedan. Tyvärr så skar sig såsen, men det gjorde inte så mycket, tyckte att det var väldigt gott ändå! 


4 portioner 

450 gram fläskfilé 
0,5 tsk salt, plus extra till potatisen
2 krm svartpeppar 
1 msk olivolja, plus extra till potatisen
0,5 msk smör
700 gram potatis
280 gram majskorn
0,5 st gurka
1 st tomat

Sås
1 msk köttfond
3 dl gräddmjölk 
0,5 msk soja, japansk
1 msk dijonsenap
1 krm salt 
1 krm svartpeppar


1. Sätt ugnen på 200 grader.

Tillbehör:
1. Skala och skiva potatisen och lägg på en ugnsplåt. Tillsätt olja och salt.
2. Blanda om ordentligt och sprid ut på plåten. Sätt in i ugnen ca 30 min.

Fläskfilémedaljonger:
1. Putsa fläskfilén fri från fett och senor. Skär den i ca 3 cm tjocka skivor.
2. Lägg varje skiva i en plastpåse och banka ut dem tunnare. Krydda varje filé med salt och peppar.
3. Hetta upp olja och smör i en stekpanna och stek medaljongerna på medelhög värme ca 5 min på båda sidor tills de är helt genomstekta.

Sås:
1. Tillsätt köttfond, gräddmjölk, soja och senap i pannan och låt det koka in några minuter. Smaka av såsen med salt och peppar.

Tillbehör:
1. Sila av majsen. Skölj och tärna gurka och tomat. Lägg upp alla grönsaker i skålar.
2. Servera fläskfilémedaljongerna i gräddsås tillsammans med råstekt potatis och grönsaksplock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar