Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 6 april 2021

Kolbulle

För ett tag sedan la en kompis ut bilder på att hon ätit kolbulle med sin familj. Undrade direkt vad det var och googlade fram ett recept. Tänkte direkt att det lät gott och att jag måste testa! Hur som helst var det väldigt gott! Gillade den sega konsistensen! Perfekt alternativ till ugnspannkaka och speciellt om man vill göra ett recept utan ägg. Detta kommer jag absolut göra igen! 


4 portioner 

6 dl vatten
5 dl vetemjöl
1 tsk salt
325 g skivat rimmat fläsk


Vispa ihop vatten, mjöl och salt i en bunke.
Tärna fläsket och stek det knaprigt i omgångar i en stekpanna. Lägg vid sidan om på en tallrik.
Lägg i en fjärdedel av fläsket i stekpannan och låt det bli varmt. Slå på en fjärdedel av smeten ovanpå.
Stek kolbullen, på medelvärme ca 3 min. Vänd bullen och stek den ca 2 min till. Stek övriga bullar på samma sätt.
Till servering: Servera kolbullen med lingonsylt.

1 kommentar:

  1. Kolbulle tillagas traditionellt i kolmila. Då såklart ännu godare. 😊

    SvaraRadera