Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 13 november 2019

Fläskfilé med stiltonsås

Ett recept från boken Husmanskonst av Leif Mannerström. Såg väldigt smarrigt ut på bilden, och fläskfilé är ju väldigt gott! Men tyvärr tyckte jag inte att såsen var någon höjdare...är inte så förtjust i såser med ost i över lag.


4 portioner

2 fläskfiléer (ca 800 g)
1-2 msk smör till stekning
Salt och peppar

Sås:
2 finhackade scharlottenlökar
150 g vällagrad stiltonost i bitar
1 dl mustigt rödvin
4 cl whiskey
2 msk konc. kalvfond från flaska
1 1/2 dl vispgrädde
Salt och peppar

Haricotsverts:
1 rödlök
200 g späda snoppade haricotsverts
1/2 paket bacon (70 g)
Smör till stekning

Putsa bort ev. hinnor från fläskfiléerna. Skär av de smala ändbitarna och spara till ett annat tillfälle, till tex en gryta. Salta och peppra filéerna. Bryn dem väl runt om i smör i en panna på medelvärme i 11-12 min. Spara stekfettet i pannan till såsen. Vira in fläskfiléerna i folie och håll varma.
Fortsätt med såsen. Fräs löken i smöret från fläskfiléerna utan att den tar färg. Sänk värmen och rör ned osten och låt den smälta. Slå på vinet, whiskeyn och kalvfonden. Vispa ihop noga och späd med grädden. Låt såsen sjuda några min. Smaka av med salt och peppar. Håll varm.
Förväll haricotsverts ca 3 min. i lättsaltat vatten. Häll av i durkslag. Strimla bacon, skala och finhacka rödlök. Fräs baconet i bitar tills det börjar bli knaprigt. Lägg då i löken och låt den fräsa med några min. Lägg till sist i haricotsverts och vänd ihop allt försiktigt.
Ta ut fläskfiléerna ur folien och skär dem i breda bitar till ”stubbar”. Häll den sky som bildats i såsen och rör om. Ställ ”stubbarna” på varma tallrikar och ringla över såsen. Servera med rödlöks- och baconfrästa haricotsverts och kokt potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar