Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 22 oktober 2021

Paj niçoise

Ett recept från en gammal Allt om mat tidning från 1994. Jag är så dålig på att laga fiskrätter, särskilt tonfisk så när jag såg detta receptet så tänkte jag direkt att jag ville testa, det såg dessutom himla gott ut på bilden.Och jag kan inte annat än instämma med vad jag föreställt mig - mycket god paj!
4-6 portioner Pajdeg: 3 dl vetemjöl 125 g smör 3 msk vatten Fyllning: 1 burk tonfisk, ca 375 g 1 burk sardeller, 50 g 1 gul lök 2 tomater 4 ägg 3 dl mjölk 1 krm nymald svartpeppar 2 dl lagrad riven ost 10 svarta oliver (jag tog 20) Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa i en bunke eller i matberedare. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en smidig deg. Tryck eller kavla ut degen och klä ennform med löstagbar kant ca 23 cm i diameter. Låt degen stå i kylen medan fyllningen förbereds. Sätt ugnen på 200 grader. Låt tonfisken och sardellerna rinna av. Dela tonfisken i mindre bitar och finhacka sardellerna. Skala och skiva löken. Skiva tomaterna. Vispa ihop ägg, mjölk, peppar och ost. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 min. Lägg i tonfisk, sardeller, lök, tomater oliver. Häll på äggsmeten. Grädda pajen ca 45 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar