Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 21 oktober 2021

Banansmulpaj med choklad

Ett recept från en Allt om mat tidning. Väldigt god chokladpaj! Perfekt om man har lite bruna bananer hemma som man vill göra något på. Föredrar ju helt klart detta receptet framför en sån där sockerkaksvariant.
ca 10 bitar 125 g kallt smör 1 dl strösocker 2 dl vetemjöl 1 1/2 dl havregryn 75 g mörk choklad fyllning: 4 bananer 2 msk smör 2 msk brun farin garnering: 1 banan 1 msk smör 1 msk brun farin Sätt ugnen på 200 grader. Skär smöret i tärningar och lägg det i en bunke. Tillsätt socker och vetemjöl och arbeta hastigt samman till en smulig deg. Blanda i havregrynen. Lägg hälften av smulorna i en pajform, ca 24 cm i diameter. Förgrädda mitt i ugnen ca 10 min. Skala bananerna och skär dem på mitten och sedan på längden. Stek bananbitarna hastigt i smör och farin på båda sidorna så att de blir lite karamelliserade. Lägg bananbitarna i pajformen i ett cirkelmönster. Hacka den mörka chokladen och blanda den med resterande smulor. Strö smulorna över bananbitarna och grädda pajen ytterligare 10-15 min. Så här långt går det bra att förbereda pajen. Vid servering värms ev pajen några min i 200 grader. Skala och skär bananen till garneringen likadant som till fyllningen. Stek i smör och farin några minuter. Garnera pajen med bananbitar och servera med vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar