Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 17 oktober 2021

Knaprig godiskaka med rabarbersylt

Ett recept från en Allt om mat tidning. Vet inte om den blev god eftersom jag bjöd bort hela, men den ser ju himla god ut och den gick ju åt, så jag lägger ut den för säkerhetsskull!
ca 25 små bitar 150 g smör - rumsvarmt 2 dl strösocker 1 tsk vaniljsocker 3 dl vetemjöl - (180 g) 2 krm salt Crumble: 1 dl sötmandel 50 g choklad - vit 2 dl müsli - utan torkad frukt Hallon- & rabarbersylt: 200 g rabarber 225 g hallon 0,5 dl strösocker Tillbehör: grädde - vispad, eller vaniljglass Skär rabarbern i mindre bitar. Lägg den i en kastrull tillsammans med hallon och socker. Koka ca 15 min, till en tjock sylt. Låt kallna. Sätt ugnen på 175°. Mixa smör och socker i matberedare. Sikta i vaniljsocker, mjöl och salt, blanda ihop till en deg. Lägg bakplåtspapper i en ca 15 x 20 cm stor ugnssäker form, gärna med avtagbar kant. Tryck ut 2/3 av degen, se till att det är ca 1/2 cm deg upp på kanterna. Crumble: Hacka mandel och choklad. Blanda resten av degen med müsli, mandel och choklad. Strö ca 1/4 av crumblen på den uttryckta degen. Bred på sylt och strö över resten av crumblen. Grädda kakan mitt i ugnen ca 30 min, till gyllenbrun färg. Låt svalna och skär i bitar. Njut den som den är eller servera med lättvispad grädd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar