Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 12 oktober 2021

Kycklinggryta med tomat och persiljeyoghurt

Ett recept från en Allt om mat tidning. Blev verkligen supergott! Rekommenderar detta starkt!
4 portioner 600 g kycklinglårfilé 3 dl basmatiris 1 gul lök 1/2 purjolök, det gröna 1/2 dl tomatpuré 1 msk paprikapulver 1 tsk mald spiskummin 2 + 1 vitlöksklyftor 1 burk krossade tomater (400 g) 2 hönsbuljongtärningar 1 kruka bladpersilja 2 dl turkisk yoghurt olivolja salt,nymald svartpeppar bröd Putsa och skär kycklingen i mindre bitar. Skala och finhacka löken. Ansa och strimla putjolöken. Skala alla vitlöksklyftor. Kärna ur och tärna paprikan. Bryn kycklingen i stekpanna i 1 msk olja ca 4 min. Tillsätt lök och purjolök och låt fräsa med 2 min. Rör ner tomatpuré, parrikapulver, spiskummin, 1 tsk salt och 2 krm peppar. Pressa i 2 vitlöksklyftor. Lägg över allt i en gryta. Koka ur stekpannan med 4 dl vatten och häll i grytan. Rör i paprikan och tillsätt krossade tomater och buljongtärningar. Låt småkoka under lock på medelvärme ca 20 min. Finhacka persilja och rör ihop hälften med yoghurten. Skala och pressa i 1 vitlöksklyfta och krydda med 2 krm salt. Strö resterande persilja över grytan. Servera med kokt ris, persiljeyoghurt och bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar