Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 17 oktober 2021

Ceasarpaj

Ett recept från en Allt om mat tidning, tyckte det såg supergott ut på bilden men tyckte tyvärr att pajen kändes litr torr. Det hade nog blivit mycket bättre med lite creme fraiche i pajen.
4 portioner 3 dl vetemjöl - (180 g) 100 g smör 2 msk vatten Fyllning: 1 kyckling - grillad 1 purjolök 2 vitlöksklyftor 1 msk smör 0,5 tsk salt 1 krm svartpeppar - nymald 3 ägg 3 dl mjölk 2 dl parmesan - riven + 2 dl 2 msk sardellcréme Garnering: 1 pkt bacon - (140 g) 2 romansalladsblad 25 g parmesan - flagad Tillbehör: romansallad Sätt ugnen på 225°. Blanda mjöl och smör, gärna i en matberedare. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Nagga bottnen och grädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 min. Fyllning: Ta bort skinn och ben från kycklingen och skär köttet i bitar. Ansa och strimla purjolöken. Skala och skiva vitlöken. Stek purjolök och vitlök i smör tills de mjuknat. Blanda i kycklingen. Krydda med salt och peppar. Lägg fräset i pajskalet. Vispa ihop ägg, mjölk, 2 dl ost och sardellcrème. Häll äggstanningen i formen. Strö över 2 dl ost. Sänk värmen till 200°. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min. Strimla baconet och stek det knaprigt i en stekpanna. Låt rinna av på hushållspapper. Finstrimla salladsbladen. Strö bacon, sallad och hyvlad parmesanost över pajen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar