Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 8 november 2020

Schwarzwaldtårta



Ett recept av Per Morberg. Första gången som jag testat göra schwarzwaldtårta! Och den blev verkligen supergod! Gjorde bottnarna lite mindre och tjockare än vad som beskrivs i receptet, så de blev riktigt sega o goda! Det var egentligen för att jag tyckte att det va svårt att få ut smeten, men tyckte att slutresultatet blev superbra! Rekommenderar verkligen detta receptet!



Bottnar
3 dl hasselnötter
4 dl florsocker
3 äggvitor

Fyllning och garnering
300 g blockchoklad
5 dl vispgrädde
1 dl vaniljkräm
kakao eller florsocker
1-2 tsk vaniljsocker


Bottnar:
Sätt ugnen på 150 grader.
Mal nötterna och blanda dem med florsocker.
Vispa äggvitorna till ett riktigt hårt skum och vänd försiktigt ned i nötblandningen.
Rita upp tre rundlar, ca 18-20 cm i diameter på bakplåtspapper.
Bred ut smeten i rundlarna och grädda mitt i ugnen cirka 15 minuter.
Lossa bottnarna omedelbart med en vass kniv. Låt svalna på plåten.
Garnering:
Smält blockchokladen i vattenbad.
Häll ut hälften i ett tunt lager på bakplåtspapper och låt den nästan stelna.
Sporra ut fyrkantiga bitar till garnering.
Fyllning:
Vispa grädden med vaniljsockret.
Blanda hälften av grädden med resten av den smälta chokladen och vaniljkrämen.
Tårta:
Lägg samman bottnarna med ett lager av choklad/vaniljgrädden och ett lager av bara grädde. Spara grädde till att spritsa runt om tårtan till garnityr.
Stick i chokladrutorna och pudra över kakao eller florsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar