Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 6 augusti 2015

Krusbärsketchup eller krusbärschutney

Ett recept ur boken Nya Annas Mat av Anna Bergenström. Hade massor med krusbär, så kollade vad jag hade för recept i mina böcker och hittade detta.
Stod att det ska vara gott till kött, men jag blev lite osäker när jag smakade... Men får väl se sen nån dag när jag har gjort nåt köttrecept.

2 liter snoppade krusbär
2 medelstora gula lökar
2 1/2 dl ljus vinäger
1 msk salt
330 g farinsocker
Ca 1/2 tsk mald svartpeppar
1/2 tsk kanel
4 hela kryddnejlikor
2 msk gult senapsfrö

Lägg allt i en gryta. Koka upp och låt det hela sjuda mycket sakta och utan lock i ca 1 1/2 timme. Rör om då och då. Smaka av. Fyll på rena vida glasflaskor eller burkar som paraffineras. Den här konserven innehåller inte så mycket socker och måste därför förvaras i kylskåp. Såsen är god efter 1 vecka, men ännu bättre efter lagring. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar