Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 2 augusti 2015

Crème de chou-fleur - blomkålssoppa

Ett recept ur boken Modern fransk husmanskost av Yvan Cadiou. Köpte denna boken för ett tag sen, för alla recepten i boken ser så himla goda ut och jag vet att jag älskar fransk mat! Men detta är faktiskt det första receptet jag testar, ville ju att det skulle vara ett lite festligare tillfälle! Riktigt god blev den i alla fall! Perfekt liten förrätt.


600 g blomkål
1 stor potatis
3 gula lökar
Olivolja
1 tsk gurkmeja
1 liter hönsbuljong
Flingsalt och nymald svartpeppar
1/2 huvud ekbladssallat

Dela blomkålen i små buketter. Spara hälften till dekoration. Skala och skär potatisen i kuber, tärna lökarna. Hetta upp en skvätt olja i en stor kastrull och fräs grönsakerna lätt utan att de tar färg. Häll i gurkmeja och hönsbuljong och låt sjuda under lock i ca 20 minuter. Smaka av med salt och peppar. Mixa allt i en mixer eller matberedare till en krämig soppa. Koka resten av blomkålen i lättsaltat vatten cirka 5 minuter och garnera varje portion med den och lite sallatsblad. Droppa olivolja i varje skål vid servering. Smula över ett par korn flingsalt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar