Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 23 maj 2021

Sesamkrispiga fish nuggets

Ett recept från Linas matkasse. Tyvärr blev fisken torr i ugnen. Men hade remouladsås till, så det gick ganska så bra ändå.
4 portioner Potatismos: 900 g mospotatis 1 dl mjölk 2 msk smör salt svartpeppar Fish nuggets: 2 st ägg 4 msk sesamfrön 1 dl ströbröd 3/4 tsk salt svartpeppar 600 g sejfilé 1 msk olivolja 1 st bakplåtspapper Grönsaker: 1 st broccoli 250 g morötter Värm ugnen till 200°C (varmluft) eller 225°C (vanlig). Skala och koka mospotatis. Dela större potatisar i mindre bitar för kortare koktid. Värm mjölk och smör i en liten kastrull. Fish nuggets: Vispa ihop ägg på en tallrik. Blanda sesamfrön, ströbröd, salt och lite nymald svartpeppar på en annan tallrik. Skär sejfilé i ca 3x3 cm stora bitar. Vänd fisken först i ägg och sedan i sesamblandningen. Fördela olivolja på en plåt med bakplåtspapper. Lägg fisken på plåten. Tillaga mitt i ugnen ca 14 min, eller tills fisken är klar. Vänd bitarna försiktigt med en stekspade efter halva tiden. Grönsaker: Dela broccoli i buketter och skiva stammen tunt. Skala och skär morötter i tunna slantar. Koka broccoli och morötter i lättsaltat vatten ca 3 min. Lägg upp i skålar. Potatismos: Häll av potatisen och mosa med en potatisstöt eller elvisp. Tillsätt den varma mjölkblandningen och vispa till ett mos. Smaka av med lite salt och nymald svartpeppar. Servera sesamkrispiga fish nuggets med potatismos, morotspengar och broccoli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar