Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 3 maj 2021

Laxpasta med spenat i ugn



Ett recept jag hittade på Coop.se. Har aldrig använt färska lasagneplattor förut. Men har sett andra göra rätter på det, så tänkte att jag ville prova. Detta receptet var verkligen gott! Kändes lyxigt! Lite pillrigt att få ihop, men värt det i slutändan. Känns som en perfekt rätt att överraska med när man har gäster. Jag slängde lite snabbt på några tomater, men se till att ha en god sallad till så blir nog ännu bättre!



4 portioner 

1 strimlad gul lök
3 pressade vitlöksklyftor
300 g färsk spenat
1 msk olivolja
200 g kallrökt lax i skivor
250 g färska lasagneplattor

Vitvinsås:
1 tsk olivolja
1 finhackad gul lök
2 dl vitt vin
4 dl vatten
4 dl grädde
2 fiskbuljongtärningar

Hetta upp en kastrull med olja och stek löken till vitvinssåsen så den mjuknar utan att få färg. Slå på vin, vatten, grädde och buljongtärningar. Låt småputtra i ca 5 min.
Stek lök, vitlök och spenat i olivolja så de mjuknar utan att få färg. Strimla laxen och fördela spenat och lax över alla lasagneplattorna. Rulla ihop pastaplattorna från kortändan och dela i 3 bitar. Ställ pastarosorna ganska tätt i en ugnsform och häll över vitvinssåsen så den nästan täcker pastan.
Grädda i ugnen ca 20 min. Servera med en god blandad sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar