Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 19 maj 2021

Pinjenötsbiffar med fetacrème

Ett recept jag hittade på köket.se. Jag tyckte att det var väldigt gott, men min sambo var inte lika imponerad. Perfekt rätt om man äter LCHF-kost.
Ingredienser: 600 g nötfärs 1/2 dl grädde 1 ägg 1 krm salt 1/2 krm svartpeppar 1 vitlöksklyfta 1/2 kruka färsk basilika 5 soltorkade tomater i olivolja 50 g pinjenötter 1 liten squash 1 gul paprika 1 röd paprika 1 röd lök 1 msk olivolja 1 tsk torkad basilika Fetaostcrème: 200 g fetaost 1 burk créme fraiche, 2 dl 1/2 kruka basilika 4 soltorkade tomater i olja salt och peppar Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Blanda nötfärs, grädde, ägg, salt och svartpeppar i en skål. Skala och hacka vitlök, hacka basilika och soltorkade tomater fint och blanda ner i färsen. Tillsätt pinjenötterna och forma sedan till biffar och lägg på en smord ugnsplåt/form. Skiva squash, paprika och rödlök och lägg på en annan plåt. Häll lite olivolja över och strö på salt, svartpeppar och torkad basilika. Ställ in bägge plåtarna i ugnen cirka 20 min, håll koll på värmen i just din ugn! (Biffarna kan bli överkokta annars.) Byt plats på plåtarna efter halva tiden om du inte fick in dem bredvid varann. Smula ner fetaosten i en skål och blanda med créme fraiche. Hacka basilika och soltorkade tomater fint och blanda med crémen. Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar