Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 15 maj 2015

Mandelkubbar

Ett recept ur boken Sju sorters kakor. Min sambo önskade att jag skulle baka mandelkubb.. Fattar inte hur man ens kan gilla sånna här tråkiga och torra bakverk.. Men klart jag ställer upp för att göra honom glad!
Smakade en kan jag erkänna och den va visserligen godare än köpt...Men ändå, inget jag föredrar om man säger så. Det lixom fastnar i munnen så man måste ha nåt att skölja ner den med..! Nä hellre nån smarrig kladdkaka!

Hade i ca 2 dl extra mjöl, för med bara 5,5 dl blev smeten för lös för att kunna hantera. Men det gör nog inget, för dom ska ju va torra... 

10 bittermandlar
100 g smör
1,5 dl strösocker
1 ägg
2 dl gräddfil
2 tsk hjorthornssalt (eller 4 tsk bakpulver)
5,5 dl vetemjöl

Garnering:
Pärlsocker

Sätt ugnen på 225 grader. Mal mandeln. Rör smör och sockret poröst. Tillsätt ägget, gräddfilen, hjorthornssaltet, mandeln och mjölet. Forma smeten till en rulle och skär den i bitar. Lägg på en plåt täckt med bakplåtspapper. Strö på pärlsocker. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar