Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 6 november 2010

6 November Pumpa butternut soppa

Blev lite frestad att prova på att göra pumpapaj, men det är ju en efterrätt..så det får bli en annan gång. Idag blev det istället soppa, och den blev grymt god! Mycket godare än den förra pumpa soppan. Gillar mer när det är bitar, så man får tuggmotstånd, annars blir det mer barnmatskänsla över det hela.

ca 4 port.
1 pumpa butternut
1 gul lök
1 pkt bacon
ca ½ liter vatten
ca 1 dl tomatpuré
ca 1 dl creme fraise
1 köttbuljongtärning
timjan, paprika krydda och svartpeppar
smör att steka i

Börja med att knapersteka bacon. Skala och hacka löken och pumpan. Stek löken i en kastrull, i lite smör tills den mjuknat, häll sen i pumpa bitarna, vatten, tomatpuré, buljongtärningen och creme fraise. Låt stå och puttra ca 10 minuter tills pumpa bitarna blivit lagom mjuka. Smaka av med timjan, paprikakrydda och nymalen svatrpeppar. Toppa soppan med bacon.
Enkelt och supergott!

7 kommentarer:

  1. Hej!
    Har du verkligen gjort den här soppan!? Jag gjorde den nyss. Letade efter ett recept och hamnade här. Håller inte med om att den är god, tycker att bacon samt 1 dl tomatpuré helt tog bort pumpans egna smak. Var mycket tveksam till 1 dl tomatpure. Förstår inte vitsen med att helt dölja en råvaras egna unika smak. Bättre kan du. Soppan är verkligen ingen höjdare, väldigt lite vatten också. Jag mixade för att få konsistens, såg senare att många grillar pumpan först i ugnen för att få bättre smak.

    Hälsningar Anna

    SvaraRadera
  2. hej! Jo jag har gjort denna soppan. Jag tycker att den var väldigt god, men jag antar att smaken är som baken. Om du har något annat recept som du rekommenderar så får du gärna dela med dig. mvh linnea

    SvaraRadera
  3. Håller med Anna ,här kommer min pumpasoppa .skala och tärna i lagom stora bitar 1st morot 1st potatis en lök och 2st vitlöksklyftor och pumpa butternut.Fräs detta i olja och späd med vatten ,salta peppra lite chilli och en kanelstång.låt koka tills det blivit mjukt Tag bort kanelstång och mixa soppan. späd med vatten och grädde till önskad tjocklek tag en till två korkar vit balsamvinäger. riv lite permesanost och garnera med persilja. Bon apetit. Carin

    SvaraRadera
  4. hej! tack för receptet, det ska jag prova när jag hittar pumpa! mvh linnea

    SvaraRadera
  5. Jag tycker soppan var utsökt!

    SvaraRadera
  6. tack nils:) vad glad jag blir!

    SvaraRadera
  7. Fortfarande en av mina absoluta favoritsoppor��

    SvaraRadera