Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 13 november 2010

13 November Sardeller






Letade upp ett recept med sardeller på tasteline, och där stod det att denna rätt kunde serveras som tillbehör till kött eller fisk. Eller som ett vegetariskt alternativ som den är.

Men jag förstår inte hur man kan säga så. Hur kan något med sardeller i vara vegetariskt? Sardellen är väl ändå ett levande djur som simmar omkring? Det är samma när man är på restaurang och frågar om dom har något vegetariskt alternativ, så föreslår dom någon fiskrätt. Är inte fisk levande?


Men en annan sak som jag har tänkt på. Många vegetarianer äter inte fiskrom men dom kan äta omelett, äggröra, stekt ägg, kokt ägg... ni fattar. Borde inte fiskrom gå under samma kategori som hönsägg? För det är ju just det, ägg.


Nog med funderingar!


Sardellpotatisen var jättegod! Konstigt nog. Hade fått för mig att det inte skulle vara så smaskigt med fisk i olja från en liten plåtburk. Men fisken smälte ihop med potatisen och dom andra ingredienserna, så det blev gott!

Prova gärna, och servera den tillsammans med vad du känner för, till kött eller bara som den är, lite som en Ovegetarisk tapas?;) Själv hade jag kokt lax till.


ca 2 port

4 potatisar, i klyftor

1 burk sardeller i olja

1 dl kalamataoliver

3 vitlöksklyftor

nymalen svartpeppar och flingsalt


Blanda samman alla ingredienserna i en ugnsform. Häll över oljan från sardellerna. Sätt in i ugnen i 225 grader i ca 30 minuter. Lätt!

3 kommentarer:

  1. Vegetarianer äter inte fiskrom eftersom man måste döda fisken för att komma åt rommen :)

    SvaraRadera
  2. har kollat upp det där, och det är inte så att man måste döda fisken, men ofta tar man vara på även köttet så man dödar fisken därför.

    SvaraRadera