Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 21 november 2010

21 November Kokt Svintunga

Sådär ja, nu har svintungan, eller gristungan om man hellre vill säga det, legat i saltlag i min kyl i 5 dagar.. har inte direkt längtat, snarare känt lite avsmak och förskräkelse varje gång jag sett den.. Speciellt på morgonen när man är nyvaken och ska göra sig en god macka till frukost, och så möts man av den där.. uuuhh..
Lika äckligt såg det ut när den låg i vattnet och kokade.. men värst var nog när jag skulle ta bort skinnet. Alltså, usch.
Den ser ju verkligen ut som en människotunga fast större.

Hur som helst, lyckades skära bort skinnet efter lite pillrande. Sen var det bara potatismos och lite gröna oliver till.

Och nu ska ni få höra.
Det var ju riktigt gott! Salt gott. Smakade ungefär som julskinkan fast lite saltare.
Så jag tog fram senapen och provade ha det till - precis som till julskinkan, och det passade perfekt.
Är faktiskt lite förvånad själv över att det var så gott. Trodde att det skulle vara äckligt, och det såg ju så äkligt ut.. Skenet bedrar. Men egentligen, det är ju kött det med.

Saltlag(för att rimma):
1 dl vatten
1 dl salt
1 msk socker
½ tsk salpeter

koka upp vattnet, rör ner salt, socker och salpeter. Låt svalna. Lägg sen i tungan och låt stå kallt i 4-5 dagar.

Kokt svintunga:
1 rimmad tunga
1 gul lök, hackad i stora bitar
8 st svartpepparkorn
2 st lagerblad
vatten

Lägg alla ingredienserna i en kastrull, låt koka i ca 1 timme. Skär sedan av skinnet på tungan. (när den fortfarande är varm). Servera med potatismos och gröna oliver till. + senap om du känner för det!

4 kommentarer:

  1. utöver att det är gott så är det också sundt och smal mat..

    SvaraRadera
  2. Du är modig du, jag skulle nog aldrig komma mig för att testa svintunga - inte ens om jag fick betalt förét

    SvaraRadera
  3. Äta det som ett djur har haft i munnen, sa kärringen! Får jag hellre be om ett kilo ägg!! ;-))

    SvaraRadera
  4. säger bara mums... provat och det var delikatess...

    SvaraRadera