Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 11 november 2010

11 November Björn



Jag tror att jag har världens bästa granne. Idag när jag kom hem hängde det en påse på dörren med skinktek och korv i. Lyxigt välkommnande hem!


Har fått många bra tips som jag ska prova på. Idag fick jag tips om oxsvans av en kollega. Har även kusinens tips, någon tomatsoppa, jambalaya.. tacolasagne.. lapskojs på salta biten var det någon som tyckte att jag skulle göra också. Tyvärr så har dom slutat sälja salta biten(eller tyvärr och tyvärr..är inget fan direkt), men det verkar vara strul hos tillverkaren. Men jag tar alla tips på allvar, och lovar att göra riktig lapskojs, från grunden.

Ska även göra om grynkorven någon dag, på rätt sätt. Inte stekt, utan kokt, med potatis och lingonsylt. Kritiken varmt mottagen.


Men tipsen får vänta ett litet tag, för just nu håller jag på och betar av dom olika spännande köttsorterna som jag köpte på saluhallen. Därför blev det idag Björn!
Gned in björnen i flingsalt, nymalen peppar, pressad vitlök, krossade enbär och lite olja.
Sen stekte jag den i smör och olja på medelvärme tills den var nästan helt genomstekt.
Gjorde skysåsen direkt i stekpannan för att fånga upp dom goda smakerna från marinaden.
Så kokt potatis och måstet gelé till.
Trodde att det skulle smaka lite som älg, eftersom det är vilt kött.. men skulle nog säga att det smakade mer åt oxfilé hållet.
Gott var det i alla fall! Flinade lite för mig själv när jag åt, "här sitter jag och äter björn för mig själv lixom.." Kommer nog inte köpa björn var och varannan dag, speciellt inte med tanke på det blyga priset på 500 kronor/kg. Men nu har jag i alla fall provat, och det var väldigt gott.
Men det fattades ett gott glas rött till ..


2 kommentarer:

  1. Køp høgrev eller en bit oksbröst tror nog det är högrev som är det rätta men här gör jag lapskovs med spidsbryst altså den smala biten bröst utan ben, koga köttet med lagerblad og pepparkorn och salt till det är riktigt ordentligt mört omkring 2-3 timmar kom ihåg att skumma av ordentligt så du inte får det med i den färdiga lapskovsen. ta upp köttet koka potatisen i vattnet till att göra mosen, skär köttet i tärningar undertiden när du så ska göra mosen använder du dig av kok vattnet massor av smör och slänger köttet i så det också blir lite mosat använd en ballongvisp eller stor gaffel år gärna vara lite klumpar i. servera med syltade rödbetor ;)

    SvaraRadera
  2. åhh björn, det skulle ja vilja smaka. tack för tipset

    SvaraRadera