Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 15 november 2010

15 November Lapskojs


Länge sedan jag höll på med mitt projekt äckel-veckan. Men lapskojs hör verkligen till den kategorin, jag minns verkligen hur det var när dom serverade det i skolan. Jag fick rysningar av lukten och av att bara titta på det. Så dom dagarna var det mjölk och knäckebröd som gällde för mig!
Men nu är ju det ca 15 år sen som jag åt lapskojs, så man kan ju faktiskt ändra sig.
Och denna lapskojsen var ju hemmagjord, av mig själv.
...och visst var det gott.. eller mer okej. Det gav inga rysningar, och smakade bra. Men jag tycker att det känns lite som barnmat. En röra i en stor klick på tallriken. Färdig tuggad mat, nej tack.
Jag gillar riktiga köttbitar och tuggmotstånd.
Men nu kan jag säga att jag har gjort egen lapskojs, och helt utan salta bitens hjälp!
ca 2 port.
ca 500 g högrev
1 gul lök, skalad och hackad i stora bitar
5 svartpepparkorn
2 lagerblad
ca 1 liter vatten
5 potatisar
smör och salt att smaka av med.
Koka upp vattnet och köttet i en kastrull, skumma av. Tillsätt löken, pepparn och lagerbladen och låt koka i ca 1 timme. Skala sen potatisen och skär den i tärningar och lägg i grytan. Koka tills potatisen är mjuk. Häll av vattnet, men spara det.
Lägg potatisen och köttet i matberedaren och mixa. Späd med lite av vätskan. Smaka av med smör och salt.
Servera med rödbetor till!

8 kommentarer:

  1. Hmm kan ju inte påstå att det ser så gott ut. ska jag vara riktigt ärlig så ser det ut som nått katten hostat upp. *BLÄ*

    SvaraRadera
  2. Kära kusin aldrig köra potatis i matberedaren på nær om du gör soppa..
    Detta är en mycket älskad rätt hemma hos oss hoppas jag får möjligheten att bjuda dig på det en gång utan matberedare inblandad och med en del av köttet i bitar så du kunde få smaka vilken fantastisk rätt det kan vara ;-)

    SvaraRadera
  3. smaka innan du gnäller! :)

    SvaraRadera
  4. Minns att jag älskade Lappskojsen i skolan med mycket rödbetor..Letade just runt efter receptet och blev glad att se att ditt mest påminde om skolans Tack för det

    SvaraRadera
  5. vad roligt att du tycker det! Hoppas det smakar! :)

    SvaraRadera
  6. Lapskojs är jättegott om den görs från grunden

    SvaraRadera
  7. Jag brukar göra den med potatis, morot och lök. Som kött använder jag gärna rimmat fläskkött, såsom julskinka.

    SvaraRadera